VISSTE DU AT...
Gjennom sin karriere har Freia Melkesjokolade markedsført seg på mange ulike måter. Først ut var: ”Virker opplivende og bidrar til at bevare sindets munterhet”.
I 1926 ble norske kyr på sommerbeite en del av designet på emballasjen - rett og slett for å sette fokus på melkeinnholdet i sjokoladen. Og mens meieriene oppfordret nordmenn til å drikke mer melk, sa Freia ”Spis mer melk”.
I de harde 1930-årene var ikke Freia Melkesjokolade mindre lydhøre og valgte slagordet: ”Av norsk melk, med norsk kapital og norske arbeidere er denne toppkvalitet av spisechokolade fremstillet”.
Butikken hadde kun ett utstillingsvindu, men til gjengjeld gikk det gjetord om dette vinduet langt utenfor Oslo by. Spesielt juleutstillingene vakte stor begeistring, og folk valfartet til Karl Johan for å se de eventyrlige dekorasjonene. Ett år var det så mye trengsel foran butikken at politiet måtte tilkalles for å sperre av gaten.
TWIST
VISSTE DU AT...
Twist kom på markedet i 1958. Da inneholdt posen 18 ulike biter, deriblant drops og karameller med sjokoladetrekk. Av disse 18 opprinnelige bitene, er det kun Cocos og Lakris som ennå er å finne i Twist-posen.
I 1968, ti år etter at Twist ble lansert, ble dette Skandinavias største sjokoladeprodukt.
Få produkter har skapt større furore blant sine kunder enn Twist. Hver gang en bit skiftes ut med en ny, spennende overraskelse, er det noen som mister sin favorittbit i posen. Derfor er også slagordet ”Vern om dine favoritter!” så passende.
Freias designavdeling fikk ett døgn å komme opp med forslag til tvistepakningen. Navnet ”Twist” var det Harald Throne Holst selv som kom på, mens emballasjen ble tegnet av den engelske designeren Eileen Riley.
KVIKK LUNSJ
VISSTE DU AT...
Da Kvikk Lunsj ble lansert i 1937, var sjokolade som ernæring under strabasiøs fysisk utfoldelse vel etablert. Sjokolade var nemlig en viktig proviant da polarhelten Amundsen nådde Sydpolen i 1911.
Det aller første partiet med Kvikk Lunsj ble laget med mørk sjokolade. Kort tid etter kom Kvikk Lunsj med melkesjokolade slik vi kjenner den i dag, og fortsettelsen er blitt sjokoladehistorie.
Under og etter krigen, mellom 1941 og 1949, ble produksjonen av Kvikk Lunsj stoppet blant annet på grunn av mangel på sukker og kvaliteten på melet.
Da Norge arrangerte vinter-OL i Oslo i 1952 ble det solgt utrolige 10 millioner Kvikk Lunsj!
REGIA KAKAO
VISSTE DU AT...
Regia er verken å finne i ordbøker eller navnebøker. Likevel er det påfallende hvor likt det er det latinske navnet Regina som betyr dronning.
Fra 1912 og gjennom hele mellomkrigstiden ledet Regia det lengste og mest velregisserte reklamefelttoget i Freias historie. Det ble bygget strategiske allianser innenfor medisinsk forskning og med husmødre som styrte kostholdet til den oppvoksende slekt. Regia ble det som den var ment for å bli – nemlig dronningen i norsk kakaosortiment.
Freia tok på seg rollen som folkeopplyser og veiviser i ernæringsspørsmål med sin nye kakao. I 1919 ble ”A/S Freia Chocolade Fabriks Medicinske Fond” opprettet og i 1931 ble ”Johan Throne Holsts fond for ernæringsforskning” nok et resultat av veksten og velstanden kakao brakte bedriften.
I tillegg til tradisjonell reklame, tok Freia i bruk medisinske uttalelser og vitenskapelige publikasjoner for å opplyse folk om Kakao Regia. Freias demonstrasjonsbiler dro fra bygd til by over hele landet for å lære folk å drikke kakao og nyttiggjøre seg skummetmelk på en smakelig måte.
VISSTE DU AT...
Navnet Japp var typisk for sin tid. På 40-50 tallet så man det som viktig å gi produktene navn som var korte, gjerne 4 bokstaver, lett å huske og annerledes.
Japp ble lansert i 1949, og er fremdeles en favoritt på markedet. I dag finnes den originale Japp i ulike størrelser.
Japp selges i Norge, Sverige og Danmark.
VISSTE DU AT...
Først i 1998 fikk M sitt første, nye familiemedlem. Freia M Farger kom i fargene gul, rød, grønn og brun. Siden den tid har nye produkter kommet og gått.
Høsten 2015 ønsket Freia den velkjente Toffin velkommen inn i M-familien.
I den utvidede drasjefamilien finner vi andre kjente produkter som Non Stop (1952), og Walters Drasje (2011).
VISSTE DU AT...
I 1906 holdt Johan Throne Holst en plakatkonkurranse for Freia Selskaps Sjokolade, noe som aldri hadde blitt gjort tidligere. Over 100 kunstnere sendte inn bidrag, og førstepremien gikk til maleren Othar Holmboe for maleriet ”Kandidaten”. Dette ble i mange år brukt som reklameplakat for Selskaps Sjokolade.
Da Roald Amundsen la ut på ekspedisjon til Sydpolen i 1911, hadde han store mengder Freia Selskapssjokolade i bagasjen.
Sjokoladegutten har prydet Selskaps Sjokoladen i ulike sammenhenger helt fra 1928. Han ble i sin tid tegnet av en av typografene hos Thon’s Litografiske Anstalt.
I 1922 innførte myndighetene en egen skatt for sjokolade og sukkervarer. Heldigvis for Selskaps Sjokoladen ble den regnet som et husholdningsprodukt, og kom derfor unna med mindre skatt enn andre spisesjokolader.
VISSTE DU AT...
I 1997 lanserte Freia større pakninger med 200g Dronning Sjokolade.
I 2002 lanserte Freia ”Hvit Dronning”, en variant av hvit sjokolade.
I 2004 lanserte Freia den første kokesjokoladen på markedet med ingredienser, nemlig ”Freia Dronning Hasselnøtt”.
I 2014 ble Freia Dronning Sjokolade som sjokoladeglasur på tube lansert.