MOTTAGELSE
VISSTE DU AT...
Det var ingenting Munch likte bedre enn å male sammenhengende bildeserier. Samspillet mellom bildene fasinerte ham stort. Dessverre var det langt mellom oppdragene. I Norge er det kun Freia-frisen og dekorasjonen i Universitetets Aula han har utf ørt.
Freia-frisen tar opp motiver fra to friser Munch malte i Tyskland, Linde-frisen (1906) og Max Reinhard-frisen (1906), men den tar også opp motiver fra Livsfrisen.
Freia-frisen ånder av harmoni, fred, frodighet og landlig idyll. Det er høysommer og vi ser barn, ungdom og eldre i arbeid og fritid.
Motivene er hentet fra Strandlinjen i Åsgårdsstrand hvor Edvard Munch hadde sitt sommerhus.
Munch omtalte dekorasjonen som ”Livsfrisen overført til et annet milieu” og sa at den fremstilte ”fiskerlivet i en kystby uten badegjæster”.
Ja! det lyder næsten utrolig, med det er ikke desto mindre et fyldbyrdet faktum. Munch har virkelig dekorert en spisesal hvor daglig opimot tusen arbeidere i ro og velvære kan nyte hans inspirerende kunst.(Pola Gauguin i Tidens Tegn 10.januar 1923)
FREIASALEN
Freiadekorationerne er nu kommet ind i en stor spisesal i første etage og de virker her godt. Funktionærene og alle på Freia er begeistret for dem. Og de smaa chocoladepiger, der spiser der, forstår billedeerne mer og mer. Det er Livsfrisen overført på et annet milieu. Det er fiskerlivet i en kystby uten badegjæster.(Wold 1972)
DID YOU KNOW...
Det var ingenting Munch likte bedre enn å male sammenhengende bildeserier. Samspillet mellom bildene fasinerte ham stort. Dessverre var det langt mellom oppdragene. I Norge er det kun Freia-frisen og dekorasjonen i Universitetets Aula han har utført.
Freia-frisen tar opp motiver fra to friser Munch malte i Tyskland, Linde-frisen (1906) og Max Reinhard-frisen (1906), men den tar også opp motiver fra Livsfrisen.
Freia-frisen ånder av harmoni, fred, frodighet og landlig idyll. Det er høysommer og vi ser barn, ungdom og eldre i arbeid og fritid.
Motivene er hentet fra Strandlinjen i Åsgårdsstrand hvor Edvard Munch hadde sitt sommerhus.
Munch omtalte dekorasjonen som ”Livsfrisen overført til et annet milieu” og sa at den fremstilte ”fiskerlivet i en kystby uten badegjæster”.